Tre vinnande intranät

Ta en titt på tre bra intranät – NCC, SJ och Uppsala kommun. Dessa tre lyckades alla väl i ”Sveriges bästa intranät 2011” som genomförs av föreningen RIM. Som jurymedlem har jag fått möjligheten att visa upp valda delar av de vinnande bidragen.

Låt oss ta självklarheterna direkt. Själva termen ”Sveriges bästa intranät” utmanar den som är vetenskapligt lagd, och jag kan bara hålla med. Vilket intranät som verkligen är bäst har jag ingen aning om. Men jag tycker att det är värdefullt att jämföra intranät. Och gärna i form av en tävling som ger intranätteam en chans att känna sig berättigat stolta.

I år fyller det också ett bredare syfte när vi kan visa upp vinnarna och de därmed kan bidra till goda idéer för ditt intranät.

Så ta det för vad det är. En seriös och ambitiös bedömning av en grupp som sett sin beskärda del av intranät. I juryn har förutom jag också Kicki Strandh och Kristina Hermansson varit med. Kristina är ansvarig för förra årets vinnare, Lindex intranät. Vi har utgått från användbarhet, redaktionell kvalitet, hur intranätet upplevs av medarbetarna – kort sagt den nytta intranätet skapar.

Vinnaren: NCCs Starnet

NCCs Starnet är från 2008 i sin nuvarande version. Det ska vara ett stöd i det dagliga arbetet och innehållet anpassas i relativt hög grad för den enskilde. Dels genom segmentering på exempelvis roll och arbetsplats, dels genom egen anpassning. 50 % av alla medarbetare har personaliserat sin startsida.

Ur motiveringen

”En genomtänkt anpassning av och för de enskilda medarbetarna bidrar till att intranätet kommer nära vardagen. Möjligheterna till dialog och delning stärker denna känsla av närhet, utan att de sociala verktygen i sig blir ett självändamål.”

Startsida

Starnets startsida
Starnets startsida

Exempel på understartsida

Starnet: Min anställning
Starnet: Min anställning

Hedersomnämnande: SJ

SJs intranät ska ”bidra till att utveckla SJ och driva företaget framåt mot vision och affärsmål.”

Ur motiveringen

”SJ väjer varken för svåra frågor eller den allra mest praktiska hjälpen. En exemplarisk redovisning av viktiga nyckeltal är ett exempel, formulär som i princip kan fyllas i direkt från tågen ett annat. Med en uppenbart hög redaktionell nivå och en stark vilja att skapa dialog kan SJ utan tvekan bli en vinnare inom kort.”

Startsida

Startsida för SJs intranät
Startsida för SJs intranät

VD-Chatt

Chatt på SJs intranät
Chatt på SJs intranät

Hedersomnämndande: Uppsala kommun

Syftet med Uppsala kommuns intranät (Insidan) är att underlätta det dagliga arbetet och bidra till ökad delaktighet. De sociala funktionerna ger möjlighet till delaktighet, dialog och kunskapsutbyte till exempel mellan medarbetare inom samma yrkesroll och inom olika delar av organisationen.

Ur motiveringen

”…för dess förmåga att hitta ett samspel mellan den enskilda medarbetaren och den stora, komplexa organisation som en kommun är. Uppsala kommun har identifierat och byggt in de olika nivåer av intressen och behov som en medarbetare har på ett tydligt sätt.”

Startsida (anpassad för en medarbetare)

Startsida på Uppsala kommuns intranät
Startsida på Uppsala kommuns intranät

Samarbetsrum

Samarbetsrum
Samarbetsrum

Profilsida

Profilsida
Profilsida

11 kommentarer

  1. Kul med omnämnandet av Uppsala kommuns intranät. Synd däremot att deras externa webbplats är i det närmaste obrukbar. Som Uppsala-bo kan det vara lite frustrerande att söka information där.

    Kul också att se de övriga bidragen. Särskilt NCCs såg ju riktigt bra ut. Hade gärna sett en annan vinkling på startsidans ruta om ”Systemportalen – Dina verktyg”. Jag tror att det i allmänhet borde ske en fokusförflyttning från systemen till tjänsterna eller uppgifterna man kan lösa med hjälp av systemen.

    1. Håller med fullständigt om att förflytta fokus till vad system och verktyg gör! Jag har sett det börja hända, så om något år är det nog standard.

    2. Hej Henrik! Det var tråkigt att du tycker uppsala.se är i det närmaste obrukbar.

      Du får gärna maila mig eller skriva mer här om vad du tycker fungerar dåligt, vad det är du inte hittar etc så att vi kan försöka göra det bättre.

      Mvh
      Sebastian Danielsson, Uppsala kommun
      webbredaktion@uppsala.se

  2. Har verkligen NCC med aktien två gånger på startsidan, verkar lite överdrivet men intressant att se hur andra gjort utformat sina intranät!
    / Tomas

    1. Det ser ju onekligen konstigt ut, Tomas 🙂
      Men jag tror att det finns en naturlig förklaring. Bilden ingår i en serie bilder som visar hur intranätet fungerar, och av de de aspekterna är hur medarbetarna kan lägga till och ta bort ”gadgets” från sin egen startsida. Så här har de helt enkelt illustrerat hur en gadget som aktiekursen kan läggas till, och då har den hamnat dubbelt.

      1. Tack för påpekandet! Ja det stämmer, jag har vid nått tillfälle demonstrerat hur man personaliserar startsidan och då har den gadgeten kommit med två gånger. Jag ska genast ta bort den ena från min startsida :D.

    1. Martin, du har rätt, i alla fall när det gäller SJs intranät. /L-B

    2. Stämmer vad gäller Uppsala kommun. Episerver Relate. Jag tror NCC kör Episerver samt Sharepoint.

      1. Det stämmer, NCC använder EpiServer samt SharePoint på intranätet.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa