Den virtuella ambassadens PR-värde

Häromdagen berättade Svenska Institutets chef Olle Wästberg att de vill skapa en svensk ambassad i Second Life, den virtuella värld som uppmärksammats så mycket på sistone. Niclas på Researcher har sammanställt en lista över det genomslag idén fått och det är godis för vilken PR-chef som helst: New York Times, FoxNews, Spiegel och till och med Boing Boing.

Min reflektion har från första början handlat om värdet av att välja rätt ord. För ska vi vara helt ärliga vill Olle öppna ett svenskt informationskontor i Second Life. Det som är ambassadens ursprungsuppgifter kommer inte att genomföras. Ingen kommer att kunna ansöka om visum till Sverige på ”ambassaden” exempelvis.

Men hur mycket uppmärksamhet hade ”Sveriges informationskontor” fått? En del, men inte i närheten av denna nivå. Och alla fattar inte riktigt vad detta ska vara bra för:

Huh? Wha? Why? I haven’t the foggiest why they would do this. I’m a big social media advocate, but the benefit of a Second Life embassy is lost on me.

Hur som helst är det en kul idé. Jag har hellre en organisation ansvarig för Sverigebilden utomlands som vågar ta ut svängarna än en som räddhågset avvaktar och blir sist med allt.

1 kommentar

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa